4 jam sakit CONTRACTION...

by - 10.1.21

 29.12.2020


PENGALAMAN BERSALIN ANAK SULUNG

Lahir lah putera sulung ibu Umar Yusuf bin Muhammad Ridzuan di dunia ni pada pukul 11.08 am dengan berat 2.86 kg . Allahuakbar, tdk pernah sangka Allah kurniakan aku rezeki anak yg memudahkan saat melahirkan nya.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

7 pagi- saya ke toilet mau kencing tiba2 ada darah mengalir keluar. Panik jap masa ni sb tidak sakit perut and cecair ketuban pun tiada. Kejut kan husband gtau ada darah mengalir. Husband ckp tunggu dlu sampai sakit perut dan tdk tahan. Itu baru tanda tu.

Dekat pukul 8 pagi start suda contraction dtg setiap 7 minit. Saya install apps kira contraction. Sakit mcm senggugut biasa lagi masa ni tp kerap dtg setiap 7 minit sharp!

Dalam masa sejam sakit tu makin menggila. Saya mandi2,bersihkan diri sambil melayan contraction yg kerap dtg suda hahaha. Saya bersiap bertudung tunggu2 sampai betul2 tidak tahan baru la ke hospital. Sempat sarapan nasi goreng seafood before beranak tau hahahaha!

9 pagi - Saya ckp dkt husband rasa mau terberak suda hahahaha then mertua rushing hantar ke hospital likas.

Sampai ja di Hospital Likas, saya turun dan BERJALAN SENDIRI naik ke tingkat 2 okay! Suami hanya boleh hantar di lobby utama shj. Saya naik ke PAC daftar di kaunter depan apa semua pastu terbongkok2 saya depan nurse tu ndk tahan saya ckp mau terberak hahahaha.

Masuk d bilik penilaian, tukar baju pink (bogel ye bogel semua tanggal termasuk bras&panties). Then kena suruh baring sb mau cek bukaan cm dan SWAB TEST. Masa swab test hilang kejap sakit contraction hahahahahaha (1st experience swabtest!!!!). Alhamdulillah negative.

Then, nurse cucuk bawah tu mau tgk bukaan cm and nurse be like "ehh 6cm suda ni mama". Sikit lagi mau beranak suda kau ni. Zikir2 ya mama baca apa yg patut.

Dalam mulut aku ndk henti2 beristighfar, baca doa yunus dan "Ya Fattah" berkali2 sambil curi nafas utk hembus dan tarik nafas spaya kurang rsa sakit contraction.

9.42 am - Bukaan 7cm
10.04 am - Bukaan 8cm
10. 18 am - Bukaan 9cm terus kena tolak p bilik bersalin. Haaa time ni laaaa paling mencabar iman rasa mau terkam semua org. rasa mcm mau tercabut perut , sumpah rasa mau terberak (sambil i curi2 teran) hahaha

I berjuang dalam bilik bersalin lebih kurang 40 minit la utk keluarkan seketul @umaryusufstory ni tapi smooth ja perjalanan melahirkan anak sulung aku ni. Allahuakbar syukur sangat-sangat.

Tepat jam 11.08 am dia keluar dengan jayanya melalui bantuan gunting sedikit (sebab ibu mau mampus suda meneran ndk cukup napas, PADAH cuba2 meneran msa sakit contraction) Ibu2 di luar sana curi nafas sebanyak mungkin okay? Belajar curi nafas tarik nafas jangan sampai masanya baby lahir kapus2 nanti kita lemas baby belum keluar akan jadi MERBAHAYA!

Doctor, nurses semua bagi semangat (bersyukur sgt masa ni dpt dikelilingi org baik2, kata2 semangat dorang yg buat aku mau cpt2 lahirkan baby umar).

Mula2 keluar dah kepala tapi ibu hampir giveup termasuk lagi balik kepala dia hahaha last2, paling last punya sakit contraction ibu bantai tarik nafas dalam2 then tahan nafas teran sampai la kepala keluar, tapi jappp TERSANGKUT pula bahu baby! Hahahahahahaha time ni ibu terketawaaa sampai doctor and nurse pun ketawa sb ibu masih boleh ketawa 😂 ibu tanya "eh blm lagi?" nurse ckp "teran lagi ibu bahu baby sangkut ni". Meriah la ba bilik bersalin dengan aku yg byk cerita (saja mau hiburkan hati spaya ndk fkir sgt sakit tu)

Lepas keluar apa semua, doctor lambung baby p dada ibu (skin to skin). Sini berjuraian air mata lega, air mata penat, air mata gembira air mata segala la nampak baby lahir dengan selamat (di iringi tangisan baby kena cubit pantatnya oleh doctor)

U know what??? Masa ni ibu x tgk lg muka baby sibuk mau ambil henfon and ckp dkt nurse, "nurse saya mau gambar..." "Ibuuuuu ya ampun tgk dlu muka baby ibu jgn dlu gmbr2" hahaha terus kami ketawa2 smbil aku mengalir2 airmata peluk baby!

Lepas suda selesai, eh perjuangan belum selesai ya. Di seluk lagi utk cek rahim apa semua then tarik uri dan paling tidak siukkk masa DI JAHIT 😭😩 sakit mau mampusssssss jo! Tapi aku buat2 ndk rasa sambil main fon ja ada la rengek2 sikit dkt nurse hahahahaha.

Tidak ibu nafikan, melahirkan Umar Yusuf sgt sgt mudah. Ibu doa daripada awl pregnant smpai melahirkan mmg ibu minta dkt Allah agar bersalinkan kamu di permudahkan dan alhamdulillah ibu hanya merasa sakit lebih kurang 3-4 jam shj ❤️ Alhamdulillah, ibu berjaya!

Doa ibu utk umar, semoga membesar dengan sihat, pintar , bijak pandai dan menjadi anak yg soleh. beribadah kpd Allah selalu ya nak. Allah menciptakan kita utk beriman kpd-Nya supaya hidup dan mati kita di berkati-Nya. Ibu ayah harap Umar besar nanti jadi anak yg taat pd Allah, taat pd ibuayah, anak yg pintar berjaya dan menjadi imam di masjid2, boleh jdi iman kpd ibu ayah, boleh jd contoh utk adik2 nanti, dan boleh jaga ibu, ayah dan adik beradik lain nanti ya. Ibu sayangggg umar.

You May Also Like

2 budak comel

Rules :

1. NO MAKIAN
2. NO LUCAH
3. NO IKLAN TAK SENONOH
4. NO MENCARUT
5. NO HINAAN


Nak nasihat sila berlembut okay?